الأحد، ٢٤ ديسمبر ٢٠٠٦

الحب في الارض

الحب هو اجمل حدث ممكن يحصل في حياتنا صحيح ممكن ننجرح من الانسان اللي حبناه. بس منأدرش ننكر ان بعد سنين ممكن نفتكر ذكريات بسيطه تخلينا نبتسم و نحس و كأننا عيشين في اللحظه دي دلؤتي. علشان كدا انا حبيت يكون اول بوست عن الحب و اعتقد ان اكتر ناس بيقدروا يعبروا عن مشاعر الحب هم الشعراء و انا هاسبكوا مع نزار قباني و قصيده في منتهي العند و الرقه ((مكابره)).

تراني احبك لا اعلم
سؤال يحيط به المبهم
و إن كان حبي لك افتراضاً. لماذا إذا لاحت طاش برأسي الدم ؟
و حار الجواب بحنجرتي.. و جف النداء.. و مات الفم
و فر وراء رداءك قلبي
ليثلم منك الذي يثلم
تراني احبك ؟ لا لا محال
انا لا احب و لا اغرم
و في الليل تبكي الوسادة تحتي
و تطفو علي مضجعي الأنجم
و أسأل قلبي: اتعرفها ؟
فيضحك مني و لا أفهم
تراني احبك ؟ لا لا محال
انا لا احب و لا اغرم
و ان كنت لست احب تراه
لمن كل هذا الذي انظم ؟
و تلك القصائد أشدو بها
أما خلفها أمرأة تلهم ؟
تراني احبك ؟ لا لا محال
انا لا احب و لا اغرم
الي ان يضيق فؤادي بسري
ألح و أرجو و استفهم
فيهمس لي : انت تعبدها
لماذا تكابر ؟ او تكتم ؟

هناك ١٢ تعليقًا:

Haitham Abu Akrab يقول...

الغريبه ان اليومين
دول اي اتينين يحبو بعض
ويفترقوا
لما بيفتكرو الحب
بيشوفو الكره بس في التاني
وده الي خلي واحد حقير زي مصطفي كامل
يتجح باغانيه
اللي كلها زفت
معايا
------
تانيا
الحب هو اتنين بيشوفو بعض من بعيد ولما يقربو
بيفضلو شويه مع بعض
ووبعد شويه كل واحد بيبص الناحيه التانيه
-----
ثالثا ارجو انا البلوج ميتغيرش اتجاهه
خليتا ف الحب
بس مش بتاع اسامه منير

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

رقيقة قوي يا قطر الندى
اسم على مسمى



الى الامام

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

نسيت أقولك


مبروك المدونة

و اتمنى لها الازدهار و لكي التوفيق

قطر الندي يقول...

هيثم ابو عقرب
اعتقد يا هيثم ان مسألة ان الحب يتحول كره دي بتأكد انه ماكنش حب حقيقي او انك تكتشف ان الشخص اللي حبته ندل و مايستهلش حبك ليه علشان كدا بتكرهه لكن لو كانت اسباب البعد غصب عنكوا انتوا الاتنين صدقني هاتفضل تحترمه و تحبه طول العمر و كل لما تفتكره هاتحس بسعاده بتملي قلبك
و بعدين اطمن انا مش ناويه اعمل زي اسامه منير خالص و لا حكايات المراهقين كمان هتاخد مكان في بلوجي

قطر الندي يقول...

احلي كلبوزه في الدنيا
الله يبارك فيكي يا صاحبة الذ بلوج انا شفته في حياتي
بجد بجد نورتي البلوج و علي فكره انا متبعاكي من فتره طويله جدا و مرسيه ليكي اوي علي تشجيعكً

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

خدمة التوصيل السريع


تقدم


باقة ورد



وهمسة حب



و قبلة ود



للغالية
((قطر الندى)))
بالعيد السعيد

جعل الله أيامك كلها عيد

ذو النون المصري يقول...

كل سنه و انتي بالف خير و صحه و سلامه
بابعت التهاني للجميع من اعرف و من لا اعرف
كل سنه و انتي طيبه

Dananeer يقول...

مبروك المدونه

daktara يقول...

مبروك علي المدونة
الحب اسمي المشاعر الانسانية
وعذابه هو الاصعب فعلا

قطر الندي يقول...

مرسيه اووووووووووووي علي ترحبكم بالمدونه و اكتر حاجه مخليني مبسوطه هو روحكم الجميله اللي باحس بيها من بين سطور تعليقاتكم و بجد شرفني جداً اهتمامكم

بيتنا القديم يقول...

العزيزة قطر الندي...
أنت ومن هم علي نفس شاكلتك...إضافة جميلة لحياتنا القاسية الجافة...
...........
هذا البوست وامثاله في المدونات الأخري...قطرات ماء في حلق واقع مرير...خنقته الماديات...
..........
أحاسيسنا كادت ان تموت وتتبلد...وقريباً سنراها في متحف الأحاسيس الذي انشأته لهذا الغرض خصيصاً الطريقة المادية الأمريكية
.........
التي تري في كل شىء رغبة ومتعة...الطعام والملبس والأب والأم...حتي الحب صار بمنطقهم متعة يجوز المساومة عليها...
.........
حياك الله...وشكراً لهذه الأبيات الجميلة للأخ نزار
.........
ولو سمحت أنا هنقلها بأسمك في بوست خاص بردوه بأسمك علي البلوجر عندي ....
سلام.

maged stephen يقول...

الحب هو قمة المقدرة على الضعف تجاه الاخر